неділю, 3 січня 2016 р.

Ярмарка педідей





ТЕСТОВИЙ



КОНТРОЛЬ



ЗНАНЬ



З БIОЛОГII



 



7 КЛАС













2016



Автор: І.А. Карапозюк, вчитель біології Волочиської загальноосвітньої школи І-ІІІ          ступенів №1, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії.

Рецензент:Л.С.Кошонько , завуч Волочиської ЗОШ І-ІІІ ст..№1                 







Видання ІІ, доповнене, перероблене




















Посібник містить різнорівневі тестові завдання для вчителів біології з метою використання їх для підсумкового контролю знань після вивчення теми, а також для підготовки учнів до незалежного зовнішнього оцінювання.
Тестові завдання складено згідно вимог чинної програми з біології  та методичних рекомендацій щодо критеріїв оцінювання, визначених Міністерством освіти і науки України.
Посібник рекомендовано для вчителів біології.








ВСТУП


Реформування загальної середньої освіти та впровадження нової системи оцінювання навчальних досягнень учнів, а саме незалежного зовнішнього оцінювання, потребують розробки різнорівневих завдань для визначення освітнього рівня  учнів.
Мета створеного посібника полягає в забезпеченні вчителів та учнів різнорівневими завданнями для вироблення вмінь та навичок працювати з різними видами робіт, а також для підготовки учнів до незалежного зовнішнього оцінювання.
У посібнику зібрані різні види завдань, які розподілені відповідно до рівнів  навчальних досягнень учнів. Два варіанти запропонованих комплектів дає можливість об'єктивно оцінити  знання учнів.
За такого підходу більш повно вимальовується загальна картина навчальних досягнень учнів і набагато легше здійснюється подальше корегування навчального процесу . Об'єктом оцінювання навчальних досягнень учнів є: знання, вміння та навички; досвід творчої діяльності учнів та емоційно-цілісного ставлення до навколишньої дійсності.
За цими орієнтирами визначено чотири рівні навчальних досягнень учнів: початковий, середній, достатній та високий. Згідно вимог загальноприйнятих рівнів у посібнику зібрано різні види завдань
У блок завдань І рівня складності входять дуже прості завдання з альтернативними відповідями «так» чи «ні», а також завдання на доповнення певного тексту, що вимагають знань основних термінів теми.
Другий рівень вимагає від учнів розкриття змісту понять, де пропонуються завдання типу «вставити пропущені слова» та тести з однією правильною відповіддю.
Блок завдань третього рівня складності містить ускладнені тестові завдання множинного вибору з кількома варіантами відповідей, з яких дві-три правильні, а  також завдання на знання термінів і завдання з німим малюнком. Для їх виконання учень повинен знати навчальний матеріал, істотні ознаки понять, явищ та закономірностей; застосовувати знання у стандартних ситуаціях; володіти розумовими операціями (аналізом, абстрагуванням, узагальненням; вміти робити висновки).
Четвертий рівень містить завдання творчого характеру. Тут учень повинен показати не тільки знання навчального матеріалу, але і вміти моделювати досліди, формулювати гіпотези чи теоретичні узагальнення, а також вміти складати схеми, таблиці, обгрунтовувати значення засвоєних знань.
Для цього рівня пропонуються завдання на вибір учня.
Оцінюючи навчальні досягнення учнів, за даними завданнями можна об'єктивно та швидко виявити  вміння працювати з різними видами завдань, розкрити свої здібності.
Кількість балів за кожне завдання, що зазначені поруч них, розвивають самооцінку учня і дають змогу реально оцінити свої можливості.

ТЕМА 1. БУДОВА ТА ЖИТТЄДІЯЛЬНІСТЬ ТВАРИН.

Варіант І
І рівень
Вказати правильну відповідь («так» чи «ні»)
 (за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
1.     Гетеротрофні організми здатні утворювати органічні речовини з неорганічних.
2.     Дихальна система забезпечує організм киснем.
3.     Тварини, що народжуються за прямого розвитку, не  схожі на дорослу особину.
Закінчити речення
 (за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
4. Частина організму, яка має певну будову, розташована у певному місці і виконує певні функції, - це..........
5. Зв'язок організму із зовнішнім середовищем забезпечує..........
6. Процес відтворення собі подібних, що забезпечує безперервність  життя, називають..........

ІІ рівень
Вставити пропущені слова.
(за правильно виконане завдання – 2 бали)
7. Більшість тварин за типом живлення _______________, лише невелика частина одноклітинних здатні до _______________. Організми, які живляться автотрофно, як рослини і гетеротрофно, як тварини називають _______________. Тварини можуть живитися рослинною їжею _______________, поїдати інших тварин _______________, живитися змішано.
Тестові завдання з однією правильною відповіддю
(за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
8. Кровоносна система, по якій кров рухається тільки судинами і не потрапляє  до порожнини тіла, є;
а) замкненою;
б) незамкненою;
в) змішаною
9. Процес злиття клітин відбувається за розмноження:
а) статевого;
б) нестатевого;
в) вегетативного.

ІІІ рівень
Тестові завдання з кількома варіантами правильних відповідей
(за кожну правильну відповідь по 1 балу)
10. Вкажіть системи органів, які безпосередньо забезпечують обмін речовин у твариному організмі:
а) травна;
б) нервова;
в) видільна;
г) кровоносна;
д) дихальна.
11. Особливостями нервової тканини є:
а) клітини розміщені шарами;
б) клітини мають округлу форму;
в) складається з окремих клітин, що мають тіло, від якого відходять відростки;
г) здатна сприймати подразнення;
д) проводить збудження.
Дати визначення
(за правильно виконане завдання – 1 бал)
12. Що таке система органів?

 IV рівень
Завдання творчого характеру (одне на вибір учня)
(правильно виконане завдання – 3 бали)
13. Скласти схему індивідуального розвитку організму та пояснити процеси, які відбуваються при цьому.
14. Порівняйте типи постембріонального розвитку. Яке біологічне значення має непрямий розвиток? Відповідь обгрунтуйте.


Варіант 2

І рівень
Вказати правильну відповідь («так» чи «ні»)
 (за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
1.     Орган – це частина організму, яка має притаманну їй будову, розміщена у певному місці і виконує певні функції.
2.     Епітеліальна тканина майже не містить міжклітинної речовини.
3.     Кровоносна система переносить речовини по тілу тварини.

Закінчити речення
 (за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
4.     Наука про будову та функції клітин називається ........
5.     Частини клітини, які мають певну будову та виконують певні функції, це........
6.     Взаємовідносини між організмами, коли одні добувають, убивають і живляться іншими, називаються........

ІІ рівень
Вставити пропущені слова.
(за правильно виконане завдання – 2 бали)
7. Процес відтворення подібних до себе особин, що забезпечує безперервність життя, називають _______________ розмноженням. Розмноження однією клітиною називають _______________. Розмноження частинами організму називають _______________. Розмноження, що відбувається за участі статевих клітин, внаслідок якого утворюється _______________, називають _______________ .
Тестові завдання з однією правильною відповіддю
(за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
8. Виберіть ознаки, характерні для царства тварин:
а) більшість не здатна пересуватися у просторі;
б) запасна речовина – крохмаль;
в) більшість здатна пересуватися у просторі.
9. За типом живлення більшість тварин:
а) фотосептики;
б) гетеротрофи;
в) не живляться.

ІІІ рівень
Тестові завдання з кількома варіантами правильних відповідей
(за кожну правильну відповідь по 1 балу)
10. Особливостями епітеліальної тканини є:
а) клітини розміщені шарами;
б) майже не містить міжклітинної речовини;
в) виконує захисну функцію;
г) виконує секреторну функцію;
д) виконує всисну функцію.
11. Особливостями м'язової тканини є:
а) складається з клітин округлої форми;
б) складається з клітин видовженої форми (волоконець);
в) не сприймає подразнення;
г) відповідає на подразнення скороченням;
д) виконує газообмінну функцію.
Дати визначення
(за правильно виконане завдання – 1 бал)
12. Дайте визначення клітини.

IV рівень
Завдання творчого характеру (одне на вибір учня)
(правильно виконане завдання оцінюється в 3 бали)
13. Розкрийте біологічне значення всіх форм розмноження. Вкажіть переваги кожної з них, завдяки яким вони  існують у природі паралельно. 

14.  На основі яких ознак тварин відносять до одного виду?

ТЕМА 2. ПІДЦАРСТВО НАЙПРОСТІШІ

Варіант І

І рівень
Вказати правильну відповідь («так» чи «ні»)
 (за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
1. Євглена зелене має несталу форму тіла.
2. Найпростіші не дихають.
3. Інфузорія-туфелька рухається за допомогою війок.
Закінчити речення
 (за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
4.     Несприятливі умови найпростіші переживають у стані ........
5.     Амеба протей пересувається за допомогою........
6.     Спосіб поглинання клітиною твердих часток, називається........

ІІ рівень
Вставити пропущені слова.
(за правильно виконане завдання – 2 бали)
7. Тіло найпростіших складається з _____________ клітини. Тварини поширені у ______________ середовищах. Органами руху є ______________ . Характерні типи живлення: ___________. Перетравлення їжі забезпечують ______________ вакуолі. Дихають через ______________.
Тестові завдання з однією правильною відповіддю
(за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
8. Розмноження, яке відбувається внаслідок поділу клітин навпіл, називають:
а) вегетативне;
б) нестатеве;
в) статеве.
9. Паразит, який уражає клітини крові людини (еритроцити),  - це :
а) малярійний плазмодій;
б) дизинтерійна амеба;
в) трипаносома.

ІІІ рівень
Тестові завдання з кількома варіантами правильних відповідей
(за кожну правильну відповідь по 1 балу)
10. До ознак тваринного організму в евглени зеленої належать:
а) наявність хлорофілу;
б) запасна поживна речовина – крохмаль;
в) запасна поживна речовина – глікоген;
г) гетеротрофне живлення;
д) органами руху.
11. Циста – це спосіб:
а) переживання несприятливих умов;
б) розмноження;
в) маскування;
г) активного руху в просторі;
д) пристосування до розселення.
Дати визначення
(за правильно виконане завдання – 1 бал)
12. Що таке порошиця?
IV рівень
Завдання творчого характеру (одне на вибір учня)
(правильно виконане завдання – 2 бали)
13. Складіть схему будови і взаємозв'язків  органел одноклітинної тварини. 
14. Які особливості у циклах розвитку мають паразитичні форми найпростіших. Складіть та заповніть відповідну таблицю.


Варіант 2

І рівень
 Вказати правильну відповідь («так» чи «ні»)
 (за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
1.     Амеба протей рухається за допомогою війок.
2.     Амеба протей не має постійної форми тіла.
3.     Найпростіші дихають усією поверхнею тіла.
Закінчити речення
 (за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
4.     Захворювання малярією викликає........
5.     До колоніальних одноклітинних належить.......

.6.     Органами руху амеби протей є........

ІІ рівень
Вставити пропущені слова.
(за правильно виконане завдання – 2 бали)
7. Тіло евглени зеленої  має ____________ форму. Біля основи джгутика знаходиться ____________. Завдяки ньому евглена здатна відрізнити освітлене місце від темного. Органами фотосинтезу є  _____________. Запас поживних речовин відкладається у формі _____________.
Тестові завдання з однією правильною відповіддю
(за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
8. Продукти розпаду у найпростіших виводяться через:
а) скоротливу вакуолю;
б) травну вакуолю;
в) вічко.
9. Їжа у найпростіших перетравлюється у:
а) цитоплазмі;
б) ядрі;
в) травній вакуолі.


ІІІ рівень
Тестові завдання з кількома варіантами правильних відповідей
(за кожну правильну відповідь по 1 балу)
10. Вкажіть одноклітинні прісних водойм
а) форамініфери;
б) амеба протей;
в) трипаносоми;
г) евглена зелена;
д) інфузорія-туфелька.
11. Вкажіть ознаки, за якими інфузорія-туфелька відрізняється від амеби:
а) нестала форма тіла;
б) постійна форма тіла;
в) два ядра;
г) органи руху – війки;
д) неперетравлені рештки їжі видаляються через поверхню тіла.
Дати визначення
(за правильно виконане завдання – 1 бал)
12. Що таке циста?




IV рівень
Завдання творчого характеру (одне на вибір учня)
(правильно виконане завдання оцінюється в 2 бали)
13. Доведіть, що клітина найпростіших тварин – цілісний організм.
14. Які особливості у циклах розвитку мають паразитичні форми найпростіших? Складіть та заповніть відповідну таблицю.
ТЕМА 3. БАГАТОКЛІТИННІ. ДВОШАРОВІ ТВАРИНИ.

Варіант І

І рівень
Вказати правильну відповідь («так» чи «ні»)
 (за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
1. Тіло кишковопорожнинних складається з трьох шарів.
2.     Кишковопорожнинні мають двобічну симетрію тіла.
3.     Кишковопорожнинні мають променеву симетрію тіла.
Закінчити речення
 (за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
4.     Поодинокі коралові поліпи – це.........
5.     Здатність відновлювати втрачені частини тіла називається........
6.     Типовим прісноводним поліпом є........

ІІ рівень
Вставити пропущені слова.
(за правильно виконане завдання – 2 бали)
7. Тіло губок та кишковопорожнинних складається з _____________ шарів. Зовнішній шар має назву _____________, внутрішній _____________. Мають ____________ симетрію тіла. Поширені у _____________ середовищі. Попередньо їжа перетравлюється у ____________ порожнині, остаточно – всередині ___________ клітин.
Тестові завдання з однією правильною відповіддю
(за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
8. У Чорному та Азовському морях поширена медуза:
а) аурелія;
б) ціапея;
в) морська оса.
9. З перелічених виберіть ознаку, характерну для медуз:
а) мають видовжене тіло;
б) ведуть звичайно плаваючий спосіб життя;
в) ведуть прикріплений спосіб життя.

ІІІ рівень
Тестові завдання з кількома варіантами правильних відповідей
(за кожну правильну відповідь по 1 балу)
10. Внутрішній, ентодермальний шар тіла кишковопорожнинних утворюють клітини:
а) нервові;
б) травні;
в) залозисті;
г) шкірно-м'язові;
д) проміжні.
11. Шкірно-м'язові клітини гідри виконують функції:
а) вистилають порожнину тіла;
б) беруть участь у регенерації;
в) здійснюють внутрішньоклітинне травлення;
г) забезпечують рухи тіла;
д) утворюють покриви тіла.
Дати визначення
(за правильно виконане завдання – 1 бал)
12. Що таке гермафродит?

IV рівень
Завдання творчого характеру (одне на вибір учня)
(правильно виконане завдання – 2 бали)
14.                       Складіть схему чергування поколінь у кишковопорожнинних. Відповідь обгрунтуйте; вкажіть біологічне значення цього явища.
15.                       Складіть схему будови гідри прісноводної. Покажіть на схемі взаємозвязок клітин різних типів.

Варіант 2
І рівень
Вказати правильну відповідь («так» чи «ні»)
 (за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
1.     У кишковопорожнинних захисні функції виконують жалкі кілітини.
2.     Гідра прісноводна не здатна розмножуватись вегетативно.
3.     У гідри прісноводної остаточне перетравлення їжі відбувається всередині травних клітин.
Закінчити речення
 (за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
4.     Гідра розмножується нестатевим способом...........
5.     Чергування статевого і нестатевого поколінь спостерігається у ..............
6.     «Морськими квітами» називають...........

ІІ рівень
Вставити пропущені слова.
(за правильно виконане завдання – 2 бали)
7. Неперетравлені рештки їжі у гідри видаляються назовні через _____________ отвір. Дихає гідра розчиненим у воді ___________, всією поверхнею тіла. Нервові клітини утворюють ____________. Розмножується ____________ способами. Існує гідра у вигляді життєвих форм, прикріплених ___________ та вільноплаваючих ____________.


Тестові завдання з однією правильною відповіддю
(за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
8. Кишковопорожнинні мешкають у середовищі:
а) водному;
б) грунтовому;
в) повітряному.
9. За характером живлення кишковопорожнинні :
а) всеїдні;
б) паразити;
в) хижаки.

ІІІ рівень
Тестові завдання з кількома варіантами правильних відповідей
(за кожну правильну відповідь по 1 балу)
10. Зовнішній ектодермальний шар тіла кишковопорожнинних утворюють клітини:
а) залозисті;
б) нервові;
в) жалкі;
г) шкірно-мязові;
д) проміжні.
11. Тіло кишковопорожнинних складається з клітин:
а) однакових;
б) різних за будовою і функціями;
в) однакових за будовою і різних за функціями;
г) різних за будовою і однакових за функціями;
д) які утворюють різні тканини.
Дати визначення
(за правильно виконане завдання – 1 бал)
12. Що таке регенерація?


IV рівень
Завдання творчого характеру (одне на вибір учня)
(правильно виконане завдання оцінюється в 2 бали)
13. Які особливості будови і життєдіяльності гідри подібні до особливостей будови та життєдіяльності найпростіших?
14. Порівняйте кишковопорожнинних та найпростіших. Встановіть риси подібності та відмінності. У чому проявляються ускладнення кишковопорожнинних порівняно з найпростішими?

ТЕМА 4. ТРИШАРОВІ ТВАРИНИ. ЧЕРВИ.

Варіант І

І рівень
Вказати правильну відповідь («так» чи «ні»)
 (за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
1. Тіло плоских червів сплющене у спинно-черевному напрямку.
2.     Тіло круглих червів має двобічну симетрію.
3.     Шкіра кільчастих червів не має залоз.
Закінчити речення
 (за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
4.     В організмі людини, яка зїла недостатньо проварене мясо, можуть потрапити яйця........
5.     Дощові червяки і трубочники належать до класу ........
6.     У дощових червяків кровоносна система типу........

ІІ рівень
Вставити пропущені слова.
(за правильно виконане завдання – 2 бали)
7. Кільчасті черви мають __________ симетрію тіла. Середовище життя ________. Покриви тіла становлять собою ____________. Порожнина тіла ___________. Травна система починається _____________. Дихають тварини ___________. Кровоносна система ____________. Центральна нервова система складається з _____________.
Тестові завдання з однією правильною відповіддю
(за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
8. Нервова система у плоских червів:
а) дифузна;
б) вузлова;
в) стовбурна.
9. Аскарида у кишечнику людини рухається завдяки:
а) наявності органів руху;
б) хвилеподібним вигинам тіла;
в) відштовхуванню.

ІІІ рівень
Тестові завдання з кількома варіантами правильних відповідей
(за кожну правильну відповідь по 1 балу)
10. Личинки аскариди з яєць виходять у :
а) грунт;
б) кишечник;
в) серце;
г) печінку;
д) легені.
11. Визначте класи плоских червів, представники яких  паразитують у внутрішніх органах людини:
а) стьожкові;
б) війчасті;
в) гідроїдні;
г) поліпи;
д) сисуни.
Дати визначення
(за правильно виконане завдання – 1 бал)
12. Що таке фіна?



IV рівень
Завдання творчого характеру (одне на вибір учня)
(правильно виконане завдання – 2 бали)
13.                       Складіть схему циклу розвитку сисуна печінкового.
14.                       Які ускладнення будови має нервова система у кільчастих червів і як це впливає на поведінку тварин?


Варіант 2

І рівень
Вказати правильну відповідь («так» чи «ні»)
 (за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
1.     Плоскі черви мають променеву симетрію тіла.
2.     У аскариди людської самка більша за розмірами від самця.
3.     Кровоносна система у кільчастих червів незамкнена.
Закінчити речення
 (за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
4.     Нереїс та піскожил належать до класу.........
5.     Плоскі черви дихають через..........
6.     До вільноживучих плоских червів належать..........

ІІ рівень
Вставити пропущені слова.
(за правильно виконане завдання – 2 бали)
7. У процесі розвитку плоских червів закладаються ____________  зародкові шари клітин. Симетрія тіла _____________ .Середовища життя _____________. Покриви становлять собою____________. Проміжки між органами заповнені _____________. Дихають тварини ____________. Центральна нервова система складається з ____________. Запліднення ____________.
Тестові завдання з однією правильною відповіддю
(за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
8. Дихають вільноживучі плоскі черви:
а) всією поверхнею тіла;
б) легенями;
в) трахеями.
9. Серед круглих червів паразитами рослин є:
а) трихінела;
б) аскарида;
в) галова нематода.

ІІІ рівень
Тестові завдання з кількома варіантами правильних відповідей
(за кожну правильну відповідь по 1 балу)
10.                       Круглі черви мають порожнину тіла:
а) вторинну;
б) первинну;
в) змішану;
г) заповнену порожнинною рідиною;
д) заповнену пухкою сполучною тканиною.
11. Аскарида стає статевозрілою в:
а) грунті;
б) кишечнику;
в) серці;
г) печінці;
д) легенях.
Дати визначення
(за правильно виконане завдання – 1 бал)
12. Що таке проміжний хазяїн?



IV рівень
Завдання творчого характеру (одне на вибір учня)
(правильно виконане завдання оцінюється в 2 бали)
14. Порівняйте будову круглих та плоских червів. Встановіть риси подібності та відмінності.
15. Поясніть взаємозвязки систем органів дощового червяка, розкрийте їхнє значення для організму тварини.

ТЕМА 5.  ЧЛЕНИСТОНОГІ.

Варіант І
І рівень
Вказати правильну відповідь («так» чи «ні»)
 (за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
1.     У членистоногих покрив виконує функції скелета.
2.     Тіло членистоногих складається з різних за будовою члеників.
3.     Час від часу членистоногі линяють.
Закінчити речення
 (за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
4.     Тіло павукоподібних, вкрите волосками, складається з ........
5.     На ногах і педипальпах розташовані органи........
6.     Система виділення у комах представлена........

ІІ рівень
Вставити пропущені слова.
(за правильно виконане завдання – 2 бали)
7. У членистоногих симетрія тіла ______________. Покрив тіла _____________, виконує функції ___________. Тіло сегментоване, поділене на відділи ____________. Травна система починається ____________, закінчується _____________. Кровоносна система _____________. Центральна нервова система _____________ типу, в передньому відділі має вигляд ____________, через все тіло проходить _____________ нервовий ланцюжок.
Тестові завдання з однією правильною відповіддю
(за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
8. У членистоногих кровоносна система за будовою:
а) замкнена;
б) незамкнена;
в) немає.
9. У членистоногих сегменти тіла за будовою:
а) однакові;
б) різні;
в) тіло не має сегментів.

ІІІ рівень
Тестові завдання з кількома варіантами правильних відповідей
(за кожну правильну відповідь по 1 балу)
10. Особливостями будови опорно-рухової системи членистоногих є:
а) шкірно-м'язовий мішок;
б) гладенькі м'язи;
в) покрив твердий;
г) поперечносмугасті м'язи;
д) основу скелета складає хітин.
11. Особливостями розмноження та росту членистоногих є:
а) переважна більшість видів роздільностатеві;
б) переважна більшість гермафродити;
в) запліднення здебільшого внутрішнє;
г) ростуть рівномірно;
д) ріст супроводжується линянням.
Дати визначення
(за правильно виконане завдання – 1 бал)
12. Що таке мальпігієві судини?



IV рівень
Завдання творчого характеру (одне на вибір учня)
(правильно виконане завдання – 2 бали)
13.                       Порівняйте будову личинки хруща з дощовим черв'яком. Знайдіть риси подібності та риси ускладнення будови у личинки комахи.
14.                       Запропонуйте дослід, який доводить наявність колірного зору у бджіл.


Варіант 2

І рівень
Вказати правильну відповідь («так» чи «ні»)
 (за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
1.     У членистоногих тіло поділене на два відділи: голову і черевце.
2.     Членистоногі ростуть нерівномірно.
3.     У членистоногих центральна нервова система вузлового типу.
Закінчити речення
 (за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
4.     На головогрудях у павукоподібних є 6 пар кінцівок.........
5.     За способом розмноження павуки.......
6.     Головною особливістю жуків є наявність твердих та міцних.........

ІІ рівень
Вставити пропущені слова.
(за правильно виконане завдання – 2 бали)
7. Тіло павукоподібних, вкрите волосками, складається з ___________ і __________. Хижаки полюють за допомогою ____________. Органи дихання у павука _________. На ногах і педипальпах розташовані органи _____________. Запліднені яйця павуки відкладають у _____________. За типом післязародкового розвитку  комахи поділяються ____________.
Тестові завдання з однією правильною відповіддю
(за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
8. У членистоногих кінцівки складаються з:
а) з кількох рухомо з'єднаних між собою члеників;
б) одного членика;
в) кількох нерухомо з'єднаних  між собою  члеників.
9. Основу покривів членистоногих складає органічна речовина:
а) муреїн;
б) хітин;
в) крохмаль.

ІІІ рівень
Тестові завдання з кількома варіантами правильних відповідей
(за кожну правильну відповідь по 1 балу)
10. До ознак розвитку комах з повним перетворенням належать:
а) личинка позбавлена крил;
б) личинка має крила;
в) личинка схожа на дорослу особину;
г) личинка живиться тією самою їжею;
д) личинка та дорослі комахи  живляться різною їжею.
11. Особливостями тварин класу Ракоподібні є:
а) мешкають переважно на суходолі;
б) живуть переважно у воді, трапляються на суходолі;
в) відділи тіла: голова, груди, черевце;
г) відділи тіла: головогруди, черевце;
д) очі складні.
Дати визначення
(за правильно виконане завдання – 1 бал)
12 Що таке партеногенез?



IV рівень
Завдання творчого характеру (одне на вибір учня)
(правильно виконане завдання оцінюється в 2 бали)
13. Зазначте риси пристосованості до життя на суходолі у різних тварин типу Членистоногі.
14. Порівняйте класи тварин типу Членистоногі. Складіть загальні характеристики ракоподібних, павукоподібних, комах.

ТЕМА 6. МОЛЮСКИ.

Варіант І
І рівень
Вказати правильну відповідь («так» чи «ні»)
 (за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
1.     У молюсків немає серця.
2.     Тіло молюсків поділене на відділи.
3.     Центральна нервова ситема молюсків  розкидано-вузлового типу.
Закінчити речення
 (за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
4.     У молюсків верхня частина тіла утворює нависаючу шкірну складку - ........
5.     Чорнильна залоза та органи, що світяться є у представників класу .........
6.     Перлини утворюються у ........

ІІ рівень
Вставити пропущені слова.
(за правильно виконане завдання – 2 бали)
7. Молюски несегментовані тварини. У більшості молюсків зовні тіло захищене ____________. Тіло складається з відділів: ______________ . З боків тулуб оточений складкою шкіри ___________, між якою і тілом є проміжок - _____________ порожнина. Проміжки між органами заповнені ______________.
Тестові завдання з однією правильною відповіддю
(за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
8. Черепашка молюсків складається переважно з:
а) целюлози;
б) вапна, рогоподібної речовини;
в) кремнезему.
9. Порожнина тіла молюсків:
а) суцільна;
б) має вигляд окремих мішків;
в) порожнини тіла немає.

ІІІ рівень
Тестові завдання з кількома варіантами правильних відповідей
(за кожну правильну відповідь по 1 балу)
10. У мантійній порожнині молюсків розташовані:
а) кровоносна система;
б) нирки;
в) органи дихання;
г) печінка;
д) анальний отвір, сечовивідні та статеві протоки.
11. Особливостями кровоносної системи молюсків є:
а) наскрізна – починається ротом, закінчується клоакою;
б) замкнена;
в) у ротову порожнину відкриваються протоки слинних залоз;
г) у слині містяться ферменти, під дією яких перетравлюється їжа;
д) у слині немає ферментів.
Дати визначення
(за правильно виконане завдання – 1 бал)
12. Що таке фільтратори?


IV рівень
Завдання творчого характеру (одне на вибір учня)
(правильно виконане завдання – 2 бали)
13.                       Представники якого класу молюсків мають найскладнішу будову і поведінку? Учому вона полягає?
14.                       Порівняйте молюсків і кільчастих червів. Встановіть риси подібності і відмінності. У чому проявляються ускладнення будови  молюсків порівняно з кільчастими  червами?

Варіант 2
І рівень
Вказати правильну відповідь («так» чи «ні»)
 (за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
1.     У молюсків травна система починається ротом,  закінчується анальним отвором.
2.     У молюсків мантійна порожнина не сполучається отворами з навколишнім середовищем.
3.     Кровоносна система молюсків замкнена.
Закінчити речення
 (за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
4.     Беззубки, перлівниці, мідії, устриці належать до класу........
5.     Восьминіг, наутилус, каракатиця належать до класу........
6.     Виноградний слимак, рапани, слизуни належать до класу ..........

ІІ рівень
Вставити пропущені слова.
(за правильно виконане завдання – 2 бали)
7. Голвоногі молюски несегментовані тварини, що мають ____________ симетрію тіла. Тіло складається з відділів ____________. Черепашка у більшості видів  ____________. Тулуб з боків оточений складкою шкіри ____________, між нею і тілом є проміжок _____________ порожнина. Травна система починається  __________, закінчується  ____________. Кровоносна система ____________. Органи дихання ___________.  Нервова система ______________ типу. Запліднення _____________, розвиток ______________.
Тестові завдання з однією правильною відповіддю
(за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
8. Мантійна порожнина молюсків:
а) сполучена отворами з навколишнім середовищем;
б) такої порожнини немає;
в) не сполучена з навколишнім середовищем.
9. Кровоносна система молюсків:
а) замкнена, серця немає;
б) незамкнена, є серце;
в) незамкнена, серця немає.

ІІІ рівень
Тестові завдання з кількома варіантами правильних відповідей
(за кожну правильну відповідь по 1 балу)
10. Особливостями зовнішньої будови молюсків є :
а) тіло поділене на відділи;
б) тіло сегментоване;
в) тіло не поділене на відділи;
г) тіло несегментоване;
д) добре розвинені слинні залози.
11. Характерними особливостями двостулкових молюсків є:
а) багато видів живе на суходолі;
б) відділи тіла: тулуб, нога, голова редукована;
в) відділи тіла: голова, тулуб, нога;
г) у ротовій порожнині розміщений мускулястий язик – тертка;
д) добре розвинені слинні залози.
Дати визначення
(за правильно виконане завдання – 1 бал)
12. Що таке радула?






IV рівень
Завдання творчого характеру (одне на вибір учня)
(правильно виконане завдання оцінюється в 2 бали)
13. Запропонуйте дослід, який доводить, що беззубка дихає киснем, розчиненим у воді, а ставковик великий – атмосферним повітрям.
14. Порівняйте молюсків і кільчастих червів. Встановіть риси подібності та відмінності.
ТЕМА 7. ХОРДОВІ ТВАРИНИ. БЕЗЧЕРЕПНІ. РИБИ.

Варіант І

І рівень
 Вказати правильну відповідь («так» чи «ні»)
 (за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
1.     Риби – холоднокровні тварини.
2.     Непарними плавцями риби є спинний, хвостовий і підхвостовий.
3.     Тіло риби не поділене на відділи.
Закінчити речення
 (за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
4.     Роль керма у риб виконують .........
5.     Щука, окунь, лосось належать до .........
6.     Катран і хвостокол належать до ..........

ІІ рівень
Вставити пропущені слова.
(за правильно виконане завдання – 2 бали)
7. Середовище проживання хрящових риб ____________. Шкіра вкрита ________________, залози виділяють _____________. Органами слуху слугують _______________. Скелет внутрішній, побудований з _____________ речовини, складається з відділів. Травна система наскрізна, починається _______________, закінчується _______________. Кровоносна система _____________, кіл кровообігу _______________, камер серця _______________ .
Тестові завдання з однією правильною відповіддю
(за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
8. Травною залозою у риб слугує:
а) селезінка;
б) печінка;
в) нирки.
9. Плавальний міхур у кісткових риб:
а) забезпечує дихання;
б) змінює питому вагу тіла;
в) бере участь у травленні.

ІІІ рівень
Тестові завдання з кількома варіантами правильних відповідей
(за кожну правильну відповідь по 1 балу)
10. До типу Хордові риб відносять за ознаками:
а) багатоклітинні двобічно симетричні тварини;
б) скелет зовнішній;
в) дихають зябрами;
г) кровоносна система незамкненого типу;
д) органи виділення – нирки.
11. Особливостями будови опорно-рухової системи риб є:
а) скелет зовнішній, кістковий;
б) скелет внутрішній, кістковий, кістково-хрящовий;
в) скелет поділений на відділи: череп, хребет, скелет плавців;
г) хребет поділений на відділи;
д) складається з диференційованих м'язів.
Дати визначення
(за правильно виконане завдання – 1 бал)
12. Що таке вени?







IV рівень
Завдання творчого характеру (одне на вибір учня)
(правильно виконане завдання – 2 бали)
13.                       Зобразіть схему кровоносної системи риби, підпишіть назву її основних частин.
14.                       Складіть схему, яка пояснює стадії розвитку риб. За схемою складіть розповідь.

Варіант 2

І рівень
Вказати правильну відповідь («так» чи «ні»)
 (за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
1.     У шкірі риб немає залоз, які б виділяли слиз.
2.     У риб серце трикамерне.
3.     У риб центральна нервова система складається з двох відділів: головного і спинного мозку.
Закінчити речення
 (за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
4.     У риб кровоносна система ........
5.     Надклас Риби включає два класи .........
6.     На межі голови і тулуба  кісткових риб є кісткові пластинки, що називаються .........

ІІ рівень
Вставити пропущені слова.
(за правильно виконане завдання – 2 бали)
7. Хордові – це тварини, що мають _____________ симетрію тіла. У зародковому періоді закладається ____________ шари клітин. Порожнина тіла _____________. У зародковому періоді закладається пружинний тяж ____________, який у більшості дорослих тварин замінюється на ____________ осьовий скелет. Кровоносна система ___________ типу. Роздільностатеві, спосіб розмноження _____________.
Тестові завдання з однією правильною відповіддю
(за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
8. Органи слуху у риб представлені вухом:
а) зовнішнім;
б) середнім;
в) внутрішнім.
9. Головний мозок у риб складається із кількості відділів:
а) п'яти;
б) трьох;
в) двох.

ІІІ рівень
Тестові завдання з кількома варіантами правильних відповідей
(за кожну правильну відповідь по 1 балу)
10. Особливостями кровоносної системи риб є:
а) замкнена;
б) незамкнена;
в) серце двокамерне;
г) роль серця виконують пульсуючі судини;
д) у серці кров артеріальна.
11. Особливостями дихальної системи риб є:
а) мають зябра;
б) зяброві тичинки утворюють цідильний апарат;
в) газообмін відбувається у зябрових тичинках;
г) цідильним апаратом риби захоплюють здобич;
д) зяброві пелюстки густо пронизані кровоносними судинами.
Дати визначення
(за правильно виконане завдання – 1 бал)
12. Які риби називаються прохідними?

IV рівень
Завдання творчого характеру (одне на вибір учня)
(правильно виконане завдання оцінюється в 2 бали)
13. Як експериментально можна визначити сприйняття рибами звуків та запахів?
14. Яких заходів вживають для збереження і розведення риб?
ТЕМА  8. ЗЕМНОВОДНІ.

Варіант І
І рівень
Вказати правильну відповідь («так» чи «ні»)
 (за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
1.     У земноводних шкіра гола, багата на залози.
2.     Між пальцями передніх кінцівок жаби є плавальні перетинки.
3.     Земноводні мають завжди один шийний хребець.
Закінчити речення
 (за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
4.     Травна система жаби закінчується ..........
5.     Органами дихання дорослої жаби є .........
6.     Сучасні земноводні включають три ряди.........

ІІ рівень
Вставити пропущені слова.
(за правильно виконане завдання – 2 бали)
7. Середовище життя земноводних ______________. Шкіра _____________, залози виділяють _____________. Мають ____________ пари кінцівок, які закінчуються ____________. Скелет внутрішній, побудований з _____________ речовини і  складається з відділів ____________. Травна система наскрізна, починається ____________, закінчується ____________. Живляться ____________.
Тестові завдання з однією правильною відповіддю
(за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
8. Запліднення і розвиток у земноводних відбувається:
а) на суходолі;
б) у воді;
в) всередині організму самки.
9. Язик жаби слугує для:
а) утворення звуків;
б) розпізнавання запахів;
в) вловлювання здобичі.

ІІІ рівень
Тестові завдання з кількома варіантами правильних відповідей
(за кожну правильну відповідь по 1 балу)
10. Личинки земноводних подібні до риб за ознаками:
а) два кола кровообігу;
б) одне коло кровообігу;
в) дихають зябрами;
г) дихають легенями;
д) є бічна лінія.
11. Для безхвостих земноводних характерним є:
а) тіло коротке;
б) тіло видовжене;
в) передні і задні кінцівки розвинені однаково;
г) задні кінцівки розвинені набагато краще за передні;
д) на задніх кінцівках часто є перетинки між пальцями.
Дати визначення
(за правильно виконане завдання – 1 бал)
12. Що таке уростиль?


IV рівень
Завдання творчого характеру (одне на вибір учня)
(правильно виконане завдання – 2 бали)
13.                       Порівняйте земноводних і риб. Встановіть риси подібності та відмінності. У чому проявляється ускладнення земноводних порівняно з рибами.
14.                       Складіть схему розвитку жаби і поясніть її.


Варіант 2

І рівень
Вказати правильну відповідь («так» чи «ні»)
 (за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
1.     Пуголовок дихає зябрами.
2.     У дорослої жаби одне коло кровообігу.
3.     Самки земноводних відкладають ікру у воду.
Закінчити речення.
 (за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
4.     Парні мішки, що складаються з комірок, називаються........
5.     Явище, коли самці відрізняються від самок, називають .........
6.     Голосові мішки у самців називаються.........

ІІ рівень
Вставити пропущені слова.
(за правильно виконане завдання – 2 бали)
7. Кровоносна система земноводних ___________ типу, має _____________ коло кровообігу, ___________ камери серця. Органами дихання слугують  парні комірчасті мішечки ___________, а також ____________.  Видільна система представлена парними стьожкоподібними ____________ та ____________, що відкриваються в ____________. У головному мозку вже виділяють _____________. Запліднення ____________. Розвиток ____________.

Тестові завдання з однією правильною відповіддю
(за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
8. По тілу (окрім голови) у земноводних від серця рухається кров:
а) артеріальна;
б) венозна;
в) змішана.
9. Дихальна система у більшості дорослих земноводних складається з:
а) сухої шкіри, однієї легені;
б) вологої шкіри, парних легенів;
в) вологої шкіри, однієї легені.

ІІІ рівень
Тестові завдання з кількома варіантами правильних відповідей
(за кожну правильну відповідь по 1 балу)
10. У дорослої жаби пристосуванням до життя у водному середовищі є:
а) перетинки між пальцями задніх кінцівок;
б) дихання шкірою;
в) дихання легенями;
г) бічна лінія;
д) дихання зябрами.
11. Для хвостатих земноводних характерним є:
а) тіло коротке;
б) тіло видовжене;
в) у скелеті є хвостовий відділ;
г) задні кінцівки розвинені набагато краще за передні;
д) передні і задні кінцівки розвинені однаково.
Дати визначення
(за правильно виконане завдання – 1 бал)
12. Що таке резонатори?

IV рівень
Завдання творчого характеру (одне на вибір учня)
(правильно виконане завдання оцінюється в 2 бали)
13. Порівняйте кровоносні системи жаби і риби. Поясніть рух крові по судинах. Яке пристосувальне значення має така будова кровоносної системи для жаби?
14. На конкретних прикладах доведіть наявність пристосувальних ознак зовнішньої, внутрішньої будови та розвитку земноводних до різних умов середовища.
ТЕМА 9. ПЛАЗУНИ

Варіант І

І рівень
Вказати правильну відповідь («так» чи «ні»)
 (за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
1.     У плазунів шкіра має залози.
2.     Тіло плазунів вкрите щитками або лускою.
3.     У плазунів травна система закінчується анальним отвором.
Закінчити речення
 (за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
4.     Плазуни дихають тільки.........
5.     Сучасні плазуни включають такі ряди..........
6.     Видільна система у плазунів складається..........

ІІ рівень
Вставити пропущені слова.
(за правильно виконане завдання – 2 бали)
7. Середовище життя плазунів _____________. Шкіра вкрита _____________, має залози. Мають ____________ пари кінцівок, які закінчуються. Скелет внутрішній, побудований з ____________ речовини. Скелет складається з відділів ____________. Травна система наскрізна, починається ____________, закінчується _____________. За типом живлення ____________.
Тестові завдання з однією правильною відповіддю
(за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
8. У плазунів голова повертається завдяки:
а) повороту тулуба;
б) шийному відділу;
в) грудному відділу.
9. Кінцівки у плазунів розташовані (якщо вони є):
а) по боках тулуба;
б) під тулубом;
в) по-різному.

ІІІ рівень
Тестові завдання з кількома варіантами правильних відповідей
(за кожну правильну відповідь по 1 балу)
10. Особливостями зовнішньої будови плазунів порівняно із земноводними є:
а) шкіра суха, не має залоз;
б) шкіра багата на слизові залози;
в) шкіра гола;
г) шкіра вкрита роговими лусками;
д) шкіра захищає від механічних ушкоджень та втрати вологи.
11. Особливостями опорно-рухової системи плазунів порівняно із земноводними є:
а) хребет поділений на чотири відділи  (шийний, тулубовий, крижовий та хвостовий);
б) хребет поділений на п'ять відділів (шийний, грудний, поперековий, крижовий та хвостовий);
в) шийний відділ представлений одним хребцем;
г) шийний відділ представлений кількома хребцями;
д) мають грудну клітку з міжреберними м'язами.
Дати визначення
(за правильно виконане завдання – 1 бал)
12. Що таке живородіння?



IV рівень
Завдання творчого характеру (одне на вибір учня)
(правильно виконане завдання – 2 бали)
13.                       Порівняйте ряди плазунів, поясніть, яке пристосувальне  значення мають особливості їхньої будови?
14.                       Порівняйте будову плазунів і земноводних . Встановіть риси подібності та відмінності. У чому проявляється  ускладнення організації плазунів порівняно із земноводними.


Варіант 2

І рівень
Вказати правильну відповідь («так» чи «ні»)
 (за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
1.     Плазуни дихають шкірою
2.     У плазунів яйцеклітина містить поживні речовини.
3.     У плазунів запліднення зовнішнє.
Закінчити речення
 (за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
4.     Відновлення втраченого хвоста у ящірки називається ............
5.     Найбільші в світі ящірки називаються ...........
6.     Агами, ігуани, гекони належать до ряду ...........

ІІ рівень
Вставити пропущені слова.
(за правильно виконане завдання – 2 бали)
7. Кровоносна система плазунів ____________ типу, складається з ____________ кіл кровообігу. Камери серця ____________. Органами дихання слугують  комірчасті ____________. Видільна система представлена  бобоподібними ____________. Роздільностатеві тварини, запліднення _____________, розвиток _____________.
Тестові завдання з однією правильною відповіддю
(за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
8. Зуби у більшості плазунів:
а) однакові, слугують для захоплення здобичі;
б) однакові, слугують для живлення;
в) неоднакові, слугують для захоплення здобичі.
9. Очі плазунів захищені кількістю повік:
а) однією;
б) двома;
в) трьома.

ІІІ рівень
Тестові завдання з кількома варіантами правильних відповідей
(за кожну правильну відповідь по 1 балу)
10. Особливостями ряду Черепахи є:
а) тіло видовжене;
б) тіло округле;
в) тіло вкрите роговими лусками;
г) мають зуби;
д) серце трикамерне.
11. Особливостями ряду крокодили є:
а) тіло видовжене;
б) тіло округле;
в) тіло вкрите роговими лусками;
г) не мають зубів;
д) хвіст стиснутий з обох боків.
Дати визначення
(за правильно виконане завдання – 1 бал)
12. Що таке нахлібництво?


IV рівень
Завдання творчого характеру (одне на вибір учня)
(правильно виконане завдання оцінюється в 2 бали)
13. Які особливості будови, розмноження та розвитку плазунів виникли в результаті освоєння ними суходолу?
14. На конкретних прикладах поясніть наявність пристосувальних ознак плазунів до різних природних умов.


ТЕМА  10. ПТАХИ

Варіант І

І рівень
Вказати правильну відповідь («так» чи «ні»)
 (за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
1.     Птахи належать до холоднокровних тварин.
2.     У птаха шийні хребці міцно зрослися між собою.
3.     Птахи періодично линяють.
Закінчити речення
 (за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
4.     Тіло птахів вкрите .........
5.     У водоплавних птахів є ............
6.     За будовою і функціями  пера діляться на ...........

ІІ рівень
Вставити пропущені слова.
(за правильно виконане завдання – 2 бали)
7. Середовище життя птахів _____________. Тіло вкрите ____________. Передні кінцівки представлені _______________, на задніх розміщена різна кількість ____________. Скелет внутрішній , побудований з _____________ речовин і складається з відділів ____________. Травна система наскрізна, починається  ____________, закінчується ____________. Живляться ____________.
Тестові завдання з однією правильною відповіддю
(за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
8. Особливостями пір' я птахів є:
а) ніколи не випадає;
б) періодично випадає;
в) у різних птахів змінюється по-різному.
9. Особливостями черепу птахів є:
а) суцільний з нижньою щелепою;
б) складається з окремих кісток;
в) суцільний, крім нижньої щелепи.

ІІІ рівень
Тестові завдання з кількома варіантами правильних відповідей
(за кожну правильну відповідь по 1 балу)
10. Особливостями покривів птахів порівняно з плазунами є:
а) шкіра позбавлена залоз, крім куприкової;
б) шкіра суха;
в) тіло вкрите лусками;
г) тіло вкрите пір'ям;
д) пір'яний покрив вкриває не все тіло, а тільки певні його ділянки.
11. Особливостями травної системи птахів є:
а) ротова порожнина починається ротом;
б) ротова порожнина починається дзьобом;
в) мають зуби;
г) їжа перетравлюється повільно;
д) їжа перетравлюється швидко.
Дати визначення
(за правильно виконане завдання – 1 бал)
12. Що таке виводковий тип розвитку?





IV рівень
Завдання творчого характеру (одне на вибір учня)
(правильно виконане завдання – 2 бали                                                                                 13.                      Чим відрізнаяється запліднення у плазунів і птахів від запліднення  у риб і земноводних. Яких переваг надають ці способи у різних середовищах життя?      14.                        Порівняйте будову серця птаха і жаби. Простежте шлях крові у птаха по великому колу кровообігу. Складіть відповідну схему.

Варіант 2

І рівень
Вказати правильну відповідь («так» чи «ні»)
 (за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
1.     Птахи мають зуби.
2.     У птахів серце трикамерне.
3.     Птахи мають два кола кровообігу.
Закінчити речення
 (за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
4.     У більшості птахів грудина має виріст...........
5.     Кістки передплесна та плесна зростаються в одну кістку...........
6.     У деяких птахів стравохід утворює розширення ..........

ІІ рівень
Вставити пропущені слова.
(за правильно виконане завдання – 2 бали)
7. Кровоносна система птахів ____________ типу; складається з ___________ кіл кровообігу. Серце має ____________ камери. Органами дихання слугують _________. Видільна система представлена парними ___________. У головному мозку збільшені півкулі ____________. Роздільностатеві тварини. Запліднення ___________, розвиток ____________.
Тестові завдання з однією правильною відповіддю
(за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
8. Газообмін під час дихання у птахів відбувається при :
а) вдиху;
б) видиху;
в) вдиху і видиху.
9. Шлунок птахів складається з відділів:
а) двох залозистих;
б) двох: залозистого і м'язового;
в) одного залозистого.

ІІІ рівень
Тестові завдання з кількома варіантами правильних відповідей
(за кожну правильну відповідь по 1 балу)
10. Пристосуванням птахів до польоту є:
а) порожнисті кістки;
б) рогові луски на ногах;
в) відсутність сечового міхура;
г) наявність сечового міхура;
д) пір'яний покрив.
11. У зв'язку з польотом повітряні мішки виконують функції:
а) запобігають перегріванню тіла;
б) запобігають переохолодженню тіла;
в) полегшують тіло птаха;
г) забезпечують подвійне дихання;
д) здійснюють газообмін.
Дати визначення
(за правильно виконане завдання – 1 бал)
12. Що таке подвійне дихання?


IV рівень
Завдання творчого характеру (одне на вибір учня)
(правильно виконане завдання оцінюється в 2 бали)
13. Чим відрізняються яйця плазунів і птахів від ікри риб і земноводних? Яка різниця в типах розвитку цих тварин?
14. Які особливості будови з'явилися у птахів в процесі еволюційного розвитку в зв'язку з освоєнням ними повітряного простору?

ТЕМА 11. ССАВЦІ

Варіант І
І рівень
Вказати правильну відповідь («так» чи «ні»)
 (за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
1.     Кінцівки ссавців розташовані під тулубом.
2.     Ссавці – це теплокровні тварини.
3.     Шкіра ссавців позбавлена залоз.
Закінчити речення
 (за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
4.     Довгі волоски на морді,  череві, кінцівках називають .........
5.     Найбільш високого розвитку головного мозку у ссавців досягає .........
6.     Ссавці виношують своїх малят у особливому органі .........

ІІ рівень
Вставити пропущені слова.
(за правильно виконане завдання – 2 бали)
7. Середовище життя у ссавців ____________. Тіло вкрите ____________ . Розвинені ____________ залози. Мають ___________ пари кінцівок, які закінчуються ___________ . Скелет внутрішній, побудований з ____________ тканини. Травна система наскрізна , починається _____________, закінчується _____________. За способами живлення ссавці _____________.
Тестові завдання з однією правильною відповіддю
(за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
8. У ссавців їжа починає перетравлюватись  у:
а) тонкому кишечнику;
б) шлунку;
в) ротовій порожнині.
9. Від серця по великому колу кровообігу у ссавців рухається кров:
а) змішана;
б) венозна;
в) артеріальна.

ІІІ рівень
Тестові завдання з кількома варіантами правильних відповідей
(за кожну правильну відповідь по 1 балу)
10. Ссавців відносять до типу хордові за ознаками:
а) багатоклітинні двобічносиметричні тварини;
б) багатоклітинні з променевою симетрією тіла;
в) скелет внутрішній;
г) вторинна порожнина тіла;
д) травна система наскрізна.
11. Ссавці пристосувались до життя у воді  тому, що:
а) кінцівки мають пальці;
б) кінцівки мають вигляд ластів;
в) форма тіла рибоподібна;
г) підшкірного жиру немає;
д) волосяний покрив редукований.
Дати визначення
(за правильно виконане завдання – 1 бал)
12. Що таке діафрагма?


 IV рівень
Завдання творчого характеру (одне на вибір учня)
(правильно виконане завдання – 2 бали)
13.    Вкажіть особливості будови травної системи різних рядів ссавців. З чим пов'язана така різноманітність?                                                                                                                                  14.     Які особливості будови кінцівок мають тварини різних рядів ссавців? З чим пов'язана така різноманітність?

Варіант 2

І рівень
Вказати правильну відповідь («так» чи «ні»)
 (за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
1.     Зуби ссавців однакові за будовою та функцією.
2.     У ссавців серце чотирикамерне.
3.     Для ссавців характерним є турбота про потомство.
Закінчити речення
 (за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
4.     Мати ссавців вигодовує своїх малят ..........
5.     Першозвірі на відміну від усіх інших відкладають ............
6.     У ссавців розвиток ............

ІІ рівень
Вставити пропущені слова.
(за правильно виконане завдання – 2 бали)
7. Кровоносна система ссавців ____________, складається з ____________ кіл кровообігу. Камери серця: ____________. Дихальна система складається з ___________ та ____________. Видільна система складається з _____________. У головному мозку кора півкуль має ___________ і ____________, які збільшують її поверхню.
Роздільностатеві тварини, запліднення ____________ , розвиток _____________.
Тестові завдання з однією правильною відповіддю
(за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
8. Ссавці, які народжують  добре розвинене маля, спроможне ссати молоко матері, це:
а) сумчасті;
б) плацентарні;
в) яйцекладні.
9. У ссавців під час вдиху об'єм грудної клітки:
а) зменшується;
б) збільшується;
в) не змінюється.

ІІІ рівень
Тестові завдання з кількома варіантами правильних відповідей
(за кожну правильну відповідь по 1 балу)
10. Ссавці пристосувались до польоту завдяки тому, що:
а) між передньою кінцівкою і тулубом утворюється складка шкіри;
б) пальці передньої кінцівки видовжені;
в) пальці передньої кінцівки вкорочені;
г) грудна мускулатура редукована;
д) добре розвинена грудна мускулатура;
11. Ссавці пристосувались до вживання рослинної їжі завдяки тому, що в них:
а) розвинені різці та кутні зуби з плоскою жувальною поверхнею;
б) кишечник короткий;
в) кишечник довгий;
г) часто трапляються тварини, які мають кілька камер шлунка;
д) розвинені ікла.
Дати визначення
(за правильно виконане завдання – 1 бал)
12. Що таке плацента?




IV рівень
Завдання творчого характеру (одне на вибір учня)
(правильно виконане завдання оцінюється в 2 бали)
13. Порівняйте розвиток ссавців з розвитком інших хордових. У чому полягає перевага живонародження і вигодовування дитинчат молоком?
14. Порівняйте особливості організації, розмноження та розвитку яйцекладних, сумчастих та плацентарних тварин класу ссавці? Складіть порівняльну схему.
ТЕМА 12. ОРГАНІЗМИ І СЕРЕДОВИЩЕ ІСНУВАННЯ

Варіант І
І рівень
Вказати правильну відповідь («так» чи «ні»)
 (за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
1.     Паразитизм – це взаємовигідне співжиття різних видів.
2.     Конкуренція – це боротьба між видами за їжу, житло тощо.
3.     Ланцюг живлення починається тваринами.
Закінчити речення
 (за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
4.     Територія, у межах якої поширені особини виду це ...........
5.     Сукупність організмів, які живуть разом, взаємодіють між собою називають ...........
6.     Група тварин, які не вбивають, але завдають шкоди це ...........

ІІ рівень
Вставити пропущені слова.
(за правильно виконане завдання – 2 бали)
7. Вид у природі займає певну територію, яку називають ____________. Сукупність усіх організмів, які живуть разом і взаємодіють між собою, називають ___________. Сукупність усіх організмів та умов середовища, які взаємодіють і впливають один на одного , називають ____________. Місце, яке займає певний вид в екосистемі, є його ____________ нішею. Види в екосистемі пов'язані між собою ______________ живлення.
Тестові завдання з однією правильною відповіддю
(за кожну правильну відповідь – 0,5 бала)
8. Основною систематичною одиницею вважають:
а) ряд;
б) рід;
в) вид.
9. У природі ланцюг живлення починається з:
а) грибів;
б) мікроорганізмів;
в) рослин.

ІІІ рівень
Тестові завдання з кількома варіантами правильних відповідей
(за кожну правильну відповідь по 1 балу)
10. З перелічених факторів виберіть біотичні:
а) рельєф;
б) мікроорганізми;
в) віруси;
г) вологість;
д) тварини.
11. Природоохоронна територія, на якій заборонені всі форми господарської діяльності та туризм, але водночас є науковою установою:
а) заказник;
б) національний парк;
в) заповідно-мисливське господарство;
г) заповідник;
д) зоопарк.
Дати визначення
(за правильно виконане завдання – 1 бал)
12. Що таке симбіоз?





IV рівень
Завдання творчого характеру (одне на вибір учня)
(правильно виконане завдання оцінюється в 2 бали)
13. Обгрунтуйте взаємодії факторів живої та неживої природи в екосистемі.
14. Наведіть приклади:
а) коменсалізму;
б) конкуренції;
в) хижацтва;
г) паразитизму.
Зобразіть схематично їхні взаємозв'язки.


Немає коментарів:

Дописати коментар